Nový realitný maklér, začiatočník, nováčik, budúci podnikateľ. Akokoľvek sa nazvete, všetci začiatočníci sa nachádzajú na rovnakej vlne, v novom svete, s pocitom neistoty, ale plný odhodlania, entuziazmu, s cieľom niečo dokázať.
V dnešnom článku sa dočítate, aké najčastejšie chyby robia začínajúci realitní makléri. Začiatok je dôležitý a zároveň nároční. Práve preto sa s Vami podelíme o niektoré chyby, ktoré začínajúci realitný maklér často môže robiť.
Pri spomenutých bodoch vychádzame z dlhoročnej praxe a pozorovania práce nových realitných maklérov.
Dúfame, že tento článok pomôže aj Vám pri Vašich začiatkoch.
1. Realitný maklér si vyberie zlú realitnú kanceláriu
Možno si myslíte, že označíme niektoré realitné kancelárie za tie správne a zvyšné za nesprávne. Práve naopak. Necháme rozhodnutie celkom na realitnom maklérovi.
Skúste sa zamyslieť čo je pre Vás, ako pre realitného makléra, najdôležitejšie. Je to vysoký podiel na provízii a iné finančné benefity alebo naopak je to vzdelanie, neustále učenie sa a napredovanie, ktoré Vás k tej provízie privedie.
Niektorí realitní makléri, ktorí sú v začiatkoch práve túžia po vysokom a rýchlom zárobku. Nanešťastie provízia prichádza až v posledných krokoch realitného obchodu. Pred tým si treba zákazníka získať, udržať si ho a jeho opätovné vrátenie k spolupráci je len ďalšou výhodou.
Preto je potrebný kvalitný tréningový program pre začínajúcich realitných maklérov. Je potrebné sa naučiť obchodovať s nehnuteľnosťami, komunikovať so zákazníkmi a mnoho iného. Vysoký podiel na províziách Vám bude k ničomu, keď sa v oblasti v realít nebudete vedieť orientovať a k prvému zárobku ani nemusí prísť.
To isté platí aj o mentoringu, ktorý je pre realitného makléra veľmi prospešný a dôležitý, či už v pracovnom alebo osobnom živote.
Nájsť realitnú kanceláriu s priateľskou firemnou kultúrou, kde sa budete cítiť dobre, s pocitom, že sa môžete vzdelávať, napredovať, môcť sa na niekoho obrátiť je veľmi dôležité.
Zamyslite sa čo potrebujete k tomu, aby ste boli spokojní a šťastní. Potom nájdite realitnú kanceláriu, ktorá Vám to zaistí. Vaše predstavy sa nebojte odkomunikovať aj počas pohovoru. Čím budete otvorenejší, v tom čo potrebujete, tým rýchlejšie zapadnete do kolektívu s rovnakými potrebami.
2. Začínajúcim realitným maklérom chýba plán
Začínajúci realitní makléri mnohokrát nemajú žiadny plán. Považujú prácu realitného makléra len za „sales“ obchodníka, ktorý pracuje s vyššími hodnotami. Často krát si neuvedomujú, že práve podnikateľský plán rozdeľuje toho úspešného realitného makléra od neúspešného. Ako realitný maklér začínate s vlastným podnikaním, čo si začiatočníci mnohokrát neuvedomujú.
Pustiť sa do podnikania s nehnuteľnosťami bez podnikateľského plánu, je ako pustiť sa do zahraničia bez naplánovanej cesty. Do cieľa sa určite dostanete, ale vaša cesta bude chaotická a jej trvanie bude oveľa dlhšie. Veľa krát sa budete musieť zastaviť alebo aj vrátiť.
Ako realitný maklér si určite vytvorte podnikateľský plán, ktorý konzultujte minimálne so svojím mentorom, poprípade s kolegami v tíme. Môžu si všimnúť detaily, ktoré ste možno prehliadli a tak Vám pomôžu dostať sa rýchlejšie do vytúženého cieľa.
3. Neochota investovať do propagácie
Mnoho začiatočníkov neuspeje. Pýtate sa prečo?
Je to práve kvôli tomu, že nepovažujú propagáciu za potrebnú alebo nemajú dostatok financií na zviditeľnenie sa na trhu.
Ako sme spomínali už v druhom bode, je potrebné vytvoriť si podnikateľský plán, v ktorom nesmie chýbať časť „marketing“. Aby bolo Vaše podnikanie úspešné musíte do neho investovať časť svojho kapitálu. Investície nemusia byť vysoké, ale správne použité, kde sa vraciame k prvému bodu. Problémom je, že začínajúci realitní makléri nevedia kapitál efektívne investovať.
Váš začiatok bude omnoho ťažší, v prípade keď neinvestujete do prvotnej propagácie.
Ak chcete začínať ako realitný maklér, lebo si myslíte, že je to jednoduché, tak Vás v tomto bode rovno zastavím. S takýmto prístup sa ďaleko nedostanete. Naopak, ak sa chcete stať profesionálny realitný makler, zastavte sa u nás na kávu.
4. Neochota vzdelávať sa
Príslovie „Nekrič hop, kým nepreskočíš“, sa veľmi hodí k nasledujúcemu odstavcu.
Mnoho začínajúcich realitných maklérov očakáva, rýchlo a ľahko zarobené peniaze, s veľkými plánmi do budúcnosti, ktoré sa ale nemusia zrealizovať bez poriadneho vzdelávania.
Možno ste už započuli, že práca realitného makléra si vyžaduje mnoho vedomostí a vzdelávania. A určite to budete počuť ešte mnoho krát. Nie len, že znalosti a vedomosti musíte mať, ale musíte ich vedieť použiť tak, aby klienti situáciu pochopili.
Pri predaji nehnuteľností potrebuje mať realitný maklér dostatok informácií z rôznych oblastí, napr. oblasť práva a ekonomiky, fungovanie daní, vývoj trhu a jeho aktuálnu situáciu, financovanie, atď. Získané vedomosti realitní makléri využívajú aj vo svojom marketingu.
Situácia na trhu sa vyvíja každý deň. Preto doporučujeme držať krok s vývojom trhu a sledovať informácie denne. V tomto realitnému maklérovi pomôže správne vybratá realitná kancelária, ktorá poskytuje rôzne formy vzdelávania, mentoringu, rôzne školenia a tak realitnému maklérovi vytvorí kvalitné zázemie pre získanie nových vedomostí.
Pri Vašich začiatkoch neváhajte osloviť skúsenejšieho realitného makléra. Možno Vám zo začiatku ponúkne sledovať ho pri práci s klientami a bude Vám radiť ako postupovať v rôznych situáciách.
Dajte si záväzok, že prvé mesiace budete venovať vyslovene nasávaniu nových informácii a zúčastňovať sa kurzov. Verte, že investícia do vzdelania je tá najlepšia, ktorá Vás môže priniesť rýchlejšie k vytúženému cieľu.
5. Nepracovať každý deň
Množstvo úspešných realitných maklérov už nemusia pracovať každý deň. V začiatkoch je to ale presne naopak.
Ako začínajúci realitný maklér nebudete mať počas dňa veľa práce. Tento čas treba využiť hlavne na spomínané vzdelávanie.
Ako náhle realitný maklér získa prvého klienta, a s tým spojené prvé provízie, môže sa stať, že začne byť ľahostajnejší k vzdelávaniu. Pozornosť v práci sa môže znižovať, a budete pracovať len vtedy keď na to počas dňa zostane čas. Treba si uvedomiť, že budujete firmu, ktorej sa treba pravidelne venovať.
Pri vytváraní kariéry realitného makléra sa rozlišujú dva pojmy. A to, Práca vo Vašej firme vs. Práca na Vašej firme.
Práca vo vašej firme znamená prácu s klientami (telefonovanie, vyhľadávanie kupujúcich alebo predávajúcich, stretnutia, riešenie vzniknutých problémov). Práca na vašej firme znamená zavádzanie systémov, technológií a ich automatizácia, tak aby firma napredovala každý deň.
Potrebná je tiež disciplína realitného makléra. Ak ju nemáte, je potrebné nájsť si správnu motiváciu, ktorá Vás bude hnať vpred. Zo začiatku si tiež môžete nájsť osobu, ktorá Vás bude kontrolovať, koľko ste za deň stihli a koľko ste toho spravili.
Typ na záver:
Nebojte sa urobiť chybu. Môže to znieť trochu ironicky, pri článku, v ktorom píšeme o chybách. Ale chyby, ktoré spomíname v článku, sú chyby, ktoré môžu ohroziť vašu kariéru realitného makléra.
Naopak, ak pôjdete do podnikania s tým, že máte strach, že spravíte chybu, tak sa nikde neposuniete. Práve chyby, z ktorých sa poučíme z nás robia lepšieho a skúsenejšieho človeka, a tiež realitného makléra.